Sessió 11 – 11/05/17

Entorns Personals d’Aprenentatge (EPA)

Tots tenim un entorn personal d’aprenentatge. Es innat. Està determinat per les circumstàncies, genèticament, etc.

Nosaltres com a professors, no hem de treure els alumnes d’aquest EPA. Sempre ha existit un EPA, encara que no en siguem conscients.

Del nostre entorn aprenem coneixement pràctic, coneixement social, comunicatiu, emocional (a través de la posició del cos, vincles emocionals i afectius, etc.) i cadascú té el seu entorn personal on obté aquest aprenentatge.

En els últims temps tenim molt accés a la informació i necessitaríem una vida sencera o mes encara per a poder processar-la. A mes, ens relacionem de manera virtual. També establim en aquest univers virtual tot un mon de sensacions i emocions.

 

Els experts diuen que el EPA és una manera d’aprendre, tot un conjunt o paquet, és una manera d’aprendre, perquè és un aprenentatge no formal (no hi ha exàmens, programa, avaluació, o objectiu d’obtenir un títol acadèmic) sinó que es la mateixa persona qui es fixa de qui aprendrà, que, quan com i on. Per tant, és una manera d’aprendre.

 

Com podem garantir un bon EPA? La figura del docent es molt important per adquirir un bon criteri. És qui ha de guiar i no permetre que sigui una font d’error o confusió.

Nadius digitals o immigrant digital?

Nadius: necessiten informació breu, no poden lidiar amb textos extensos, etc.

De totes maneres, avui dia aquesta classificació ja ha quedat antiquada. Hi ha persones que són immigrants digitals que en saben, i en canvi d’altres nadius que van peixos.

Per això, es crea un altre concepte: visitant o resident, del David White, 2012.

  • Visitant: no deixen petjada a la xarxa.
  • Resident: es desenvolupen allà i a més relacionen les seves identitats digitals per a que altres els trobin.

Els que són residents estaran interessats a que una gran part del seu EPA estigui a la xarxa. Amb això tenim eines que ens podem baixar, recursos, fonts d’informació, i la PLN (Personal Learning Network).

S’ha de cuidar i mantenir el nostre EPA.

EPA té sentit sobretot pels que són residents a la xarxa. També per persones amb inquietuds, o bé curioses, i també les persones a les que els agrada comunicar.

 

Tipus de PLE o classificacions: Research, Networking Communicacion, etc.

Segons la manera d’aprendre amb les noves tecnologies, sorgeix una necessitat de personalització. Sorgeix una necessitat de tenir criteri i avaluar la qualitat de les informacions i les fonts que ens venen. Hem d’escollir i saber triar. Avui hi ha molt coneixement, però està dispers, i potser està ben organitzat per qui ho penja però no ho està pel qui ho rep, per la diferent manera de treballar i organitzar-se de cadascú.

 

PLE. Pedagogia o tecnologia?

És cert que la tecnologia ha ajudat a millorar els nostres EPAs. Però la pedagogia està lligada directament a la formació de l’EPA. Per tant com a docents hem d’observar quines són les tecnologies més adequades i aplicar-ho als alumnes.

 

Fonts d’informació poden ser la biblioteca, o la xarxa, etc.

Es poden definir segons diferents definicions (veure diapositives).

Hi ha diferents formes de crear-se els seus EPAs en funció de les seves necessitats.

Compartir, llegir, escriure i reflexionar (Castanyeda y Adell).

Tot i haver canviat tant, ens movem en les mateixes competències: accedir a la informació, saber-nos comunicar, etc.

 

Blended Learning (aprenentatge semipresencial): el just mig?

Classes on-line i la resta a casa o en xarxa o fent servir alguna eina virtual.

  • -learning és el que està relacionat amb un aparell electrònic, mentre que
  • M-learning és el que està relacionat amb el mòbil o a tenir el mòbil a l’aula.

 

Activitat. Reflexioneu sobre el PLE respecte a l’ensenyament tradicional (5)

  • Com es pot fer una avaluacio personalitzada/diferenciada sense que s’emprenyi l’alumnat?

La resposta o solució està en el secret professional. Els alumnes no tenen per què saber o conèixer els resultats de les avaluacions dels seus companys.

 

  • Podem aprendre de forma efectiva a qualsevol lloc i moment? Quins son mes idonis?

No, perquè no podem aprendre en un concert, o en un partit de futbol (estudiar). Depèn del tipus d’activitat, serà millor un entorn o un altre. També depèn de cada individu: hi ha gent que es concentra més si escolta música, i hi ha altra gent que no.

 

  • Les biblioteques i centres de recursos, quin paper juguen en el PLE?

És un suport important, tant per les informacions que s’hi poden trobar com per la situació i pel silenci. Hi ha entorns familiars en els quals els alumnes no poden viure tranquils, perquè hi ha discussions o sorolls forts, sempre, etc. i per ells aquests centres son com una salvació, un oasi.

 

  • Les classes presencials, com connecten amb el PLE del nostre alumnat? Com connectareu?

Es necessiten mútuament. Són importants totes dues. És important la comunicació i interacció d’ambdós recursos.
FI DE LA SESSIÓ

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s